Så lugnar jag mig

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Rodiummedlem

Re: Så lugnar jag mig

Inlägg av Klankedinken »

amandara skrev: 21 nov 2021, 14:08
Klankedinken skrev: 21 nov 2021, 10:48 Tror att schizofrena är för känsliga för att motionera i grupp.. Kanske träna med en coach om det går..
Varför skulle det vara på det viset? Schizofrena är människor som alla andra. Det finns soft pass att börja med.
Menar att det blir en uppförsbacke om det är mycket främlingar.. Lindras om man har medicin förstås men inte så mycket att det inte blir ett extra hinder.. Flera här vittnar om att det är jobbigt med socialt umgänge!
Barathrum, Draken
amandara
Iridiummedlem

Inlägg av amandara »

Jo men schizofreni = social fobi är inte sant. Det finns så många olika människor. Det är många människor som går på friskis och tränar, på olika sätt. Vi beblandar och med resten av mängden. Friskus är välkomnande och inkluderande.
Klankedinken
Rodiummedlem

Inlägg av Klankedinken »

En läkare sa till mig att paranoid schizofreni var som social fobi gånger tusen.
Barathrum, Draken
amandara
Iridiummedlem

Inlägg av amandara »

Jaha. Paranoia är för mig skräck för att bli mördad, mm. Men inte ALLA vill mörda mig eller driva mig till självmord. Jag blir mer social när jag är sjuk, men jag har en bipolär komponent i min schizoaffektiva diagnos. Jag vill bara inte sätta upp hinder eller att folk ska tänka nä träning är inte för mig. Träning är för ALLA precis. Människor runtomkring en kommer man sldrig ifrån. Det klarar man. Så fort man sticker ut näsan är där massa främmande människor. Vi är med människor hela tiden, gymmet är inget annorlunda. Eller vilken träningsform man än väljer. Man ska inte låta sig begränsas.
Användarvisningsbild
Krokus
Plutoniummedlem

Inlägg av Krokus »

Social fobi är väl oftast en tilläggsdiagnos till andra psykiatriska diagnoser. Därmed inte sagt att alla med exempelvis schizofreni har social fobi.
Psykisk ohälsa syns inte.
Klankedinken
Rodiummedlem

Inlägg av Klankedinken »

Krokus skrev: 21 nov 2021, 17:05 Social fobi är väl oftast en tilläggsdiagnos till andra psykiatriska diagnoser. Därmed inte sagt att alla med exempelvis schizofreni har social fobi.
Rent teoretiskt ja men rädsla för människor är gemensamt, det ser bara lite olika ut. Paranoia är ju större och psykotiskt medans social fobi är mer som att man ska göra bort sig om man är social.

Att prata med främlingar är väldigt svårt, när folk pratar om sin sociala fobi så finns det två komponenter: hur fobin ser ut idag och orsaken till hur den uppkom.

kanske.
Barathrum, Draken
Skriv svar